Jäsenet

Riveissämme on kaikenlaisia ihmisiä. Jotkut ovat intohimoisia historiaharrastajia, toiset tykkäävät käsillä tekemisestä ja osa on mukana ihan vaan leppoisan porukan seurassa hengaillakseen. Tässä muutamia jäseniämme:

Jesse

Asustelen Hämeenlinnassa ja näillä kulmilla onkin tultua aikalailla koko elämä pyörittyä. Olen kuulunut yhdistykseen vuodesta 2021 ja liityin heti ensimmäisen festari-talkoolaisuuteni jälkeen ja se veikin sitten aika nopeasti mennessään.

Nuoremman harrastajapolven aktiivisena edustajana ideoin jatkuvasti keskiaikaan liittyviä aktiviteetteja ja tapahtumien sisältöjä. Välillä, kun ajatus lähtee oikein laukalle olemme jo rakentamassa katapultteja ja toisinaan kokoamassa viikinkien sotajoukkoja, huumorimielellä kuitenkin.

Harrastan tätä mahtavan jengin ja yhteisöllisyyden takia.
+ Yhdistyksen jutuissa pääsee aina pukeutumaan ei niin arkisesti ja kanniskelemaan kirvestä tai miekkaa ilman, että kukaan katsoo kieroon (paitsi ehkä kadulla).
Yhdistyksen jäsenenä saa mahtavia kokemuksia, pääsee kehittämään omia kädentaitojaan, pääse verkostoitumaan mahtavaan jengiin sekä pääsee halutessaan matkustelemaan ja tekemään töitä eri tapahtumissa, huippuseurassa.

Karoliina

Olen Viralan Alpakkashamaaniksikin tituleerattu matkailupalvelujen tuottaja. Hoidan tilallani, Nalpakan alpakkatallilla, sekalaista eläinlaumaani ja haaveilen kesäkahvilan perustamisesta lapsuuden kotiini. Keskiajan kiemurat tulivat minulle tutuiksi vuodesta 2020 matkailuopintojeni ja talkoolaisuuden kautta. Kuluva vuosi olikin kerrassaan tapahtumarikas, sillä olin mukana, jokaisessa järjestämässämme tapahtumassa Turkua ja Taalintehdasta myöten, joiden tuottajana toimin.

Meidän keskiaikainen yhdistyksemme on täynnä upeita persoonia ja hyviä tyyppejä ja se tekee talkoilusta ja harrastamisesta mieluisaa. En varsinaisesti lukeudu historianharrastajiin, mutta menneet ajat ja tavat kiehtovat suuresti. Myös keskiajan estetiikka kiehtoo ja se näkyy meillä monen harrastajan vaatetuksissa, asusteissa ja jopa asumuksissa. Ihailen kovin paljon toisten yhdistysläistemme kädentaitoja ja upeita keskiaikaluomuksia.

Meillä on aina rento meininki ja saa olla sellainen kun on, joten porukkaan on helppo sukeltaa. Siksipä on hienoa olla tässä yhdistyksessä mukana.

Laura

Olen kotoisin Lammin keskiaikaisesta pitäjästä ja nykyisestä Hämeenlinnasta. Sukuni äidin puolelta on sijainnut kotikylässäni ainakin 1500-luvulta ja olen aina ollut kiinnostunut sukuni historiasta ja ylipäätään historiasta. Ajattelen, että nykyhetkeä on vaikea ymmärtää, tuntematta historiaa. Maailmankatsomukseltani olen pakana ja minua kiinnostaa vanha kansanperinne ja shamanististen tietäjien historia sekä noituus.

Vanha alakoulun opettajani oli lammilaisen kansanperinteen ja historian kerääjä ja sytytti minussa jo pienenä innostuksen tutkia historiaa. Erityisesti minua on kiehtonut pohjolan pronssikausi, rautakausi ja varhaiskeskiaika. Pidän myös vanhasta musiikista ja esimerkiksi runonlaulanta on kiinnostavaa. Vanhat tanssitkin kiinnostavat minua. Olen myös innokas käsillä askartelija ja olen halunnut oppia valmistamaan esineitä vanhoilla käsityötekniikoilla.

Yhdistyksessä parasta on keskustelu muiden yhteisistä kiinnostuksen kohteista innostuneiden ihmisten kanssa ja se, että pääsee kokeilemaan yhdessä erilaisia kädentaitoja ja tekniikoita. Elämyksellisyys on myös minulle tärkeää. On mahtava tunne päästä pukeutumaan viikinkiasuun. Jäsenyys on riittävän vapaamuotoista. Näin aikuisena ruuhkavuosia elävänä ihmisenä on mukavaa, että voin sovittaa harrastamisen omaan kiireisen elämäni koloihin. Minulle yhdistyksen toiminta on sitä kullanarvoista omaa aikaa.

Jykke

Olen ulkoilmaihminen ja metsätöiden ohessa sekä kiipeilyharrastuksessa vietän paljon aikaa luonnossa. Luonto oli vahvasti myös keskiajalla läsnä ja sen hyödyntäminen on kiehtovaa.

Liityin yhdistykseen, koska olen kiinnostunut keskiajasta ja sen ajan käsitöistä, taisteluista sekä historiasta, ruoista ja oluista puhumattakaan. Joukkomme osaa todellakin laittaa jalalla koreasti, kun on aihetta juhlaan.

Jäsenenä olen ollut tämän vuoden 2022 syksystä lähtien ja hyötyjä jäsenenä olosta on lukemattomia. Pääsee harrastamaan aivan mahtavassa porukassa sekä kiertämään erilaisia tapahtumia ympäri Suomea. Osallistun itse mielelläni myös yhdistyksemme järjestämiin viikkoaktiviteetteihin, esim. kokkikerhoon ja jäseniltoihin.

Ville

Ehkäpä lapsuuden ja nuoruuden näkymä linnalle järven toiselta puolelta on jättänyt jäljet alitajuntaan. Toki historia on aina kiinnostanut, erityisesti keskiaika tai ehkä voisin oman kiinnostukseni tiivistää ritariaikaan, onko se nyt sitten oikea termi, mutta kuitenkin. Heraldiikka, symboliikka, arkkitehtuuri, vaatteet, ruoka, tavat ja aikakautinen musiikki ovat erityisesti kiinnostavia aiheita.
Varsinainen harrastus keskiaikayhdistyksessä sai alkusysäyksen, kun vaivihkaa useampi vuosi sitten tuli otettua ”oikean työni” puolelta hoidettavaksi Keskiaikafestivaalin turvallisuusasiat. Jokusen vuoden toiminkin tapahtuman seriffinä, ohjaten useampi kymmenpäistä nihtien joukkoa (järjestyksenvalvojat). Sittemmin Keskiaikafestivaalin järjestäminen imaisi aina vaan syvemmälle ja seriffin hommat vaihtuivat festivaalin muihin tehtäviin.
Näitä elävöityshahmojakin on kertynyt jo useampi, näistä tärkeimpinä ehkä ritariromantiikkaa myötäilevä Johanniittain ritarikunnan värejä kantava ristiritari, viikinki kauppias, jonka nimi on jo painunut unholaan ja tietenkin seriffi William von Smallfields, joka on jo useamman vuoden isännöinyt festivaalien tuliturnajaisia.

Minulle harrastaminen Hämeenlinnan Keskiaikayhdistyksessä tarkoittaa kavereita, yhdessä tekemistä, ehdottomasti isolta osalta talkoilla rakentuvaa Hämeen Keskiaikafestivaalia ja näin vanhemmiten olenkin todennut että tapahtumien iltanuotiot leireillä tuovat mieleeni rakkaat muistot nuoruuden partio ajoilta. Tosin nyt ei enää tarvitse rämpiä suon yli makkaraa paistamaan.